Dodge & Burn

Har börjat experimentera lite

Mer dvs, med Dodge And Burn-tekniken. Har alltid gjort det med 2 kurvor istället på separata lager med mask, som man sedan bara målar fram. Det är många som kör på ett grått lager, men jag har alltid vela separera dem, så man har de var för sig. nu kör jag budgetvarianten lite för snabbghet, dvs jag kör med verktygen. inte sååå bra att göra det, men det funkar.

Ett tips, dra ner färgen och höj kontrasterna mycket så ser ni lättare vad ni jobbar med. Och tid tar det absolut, speciellt när man går ner på pixelnivå och målar bort fräknar eller annat smått. men resultatet är toppen.

Jag har alltså inte ändrat texturen i sig, utan bara jämnat ut ojämnheter i hus ljuset bryter sig mot små skillnader i huden. Så sätt får man ett jämnt och fint resultat och med bibehålen textur. OCH, det är det viktiga. Glöm alla tekniker som innebär blur av något slag om du vill ha ett verklighetsförankrat resultat. "Gorbi-masken" är i synnerhet skitdålig. 

Här kommer ett exempel med hud från en nuvarande bild jag håller på med. Detaljerna försvinner så här när man förminskar, men ni kanske ser lite iaf?

I give you Before And After:


Stay Beautiful Baby

/// Magnus Svensson 2011
\\\ Maz Studios - Om Flickan Själv får välja


Kommentarer
Postat av: P

Men sen ska man ju inte låta det där gå över styr som jag påpekade i en av dina tidigare PS-inlägg http://mazstudios.blogg.se/2011/october/lite-mer-av-det-goda.html för där är det verkligen inte verklighetsförankrat och är tyvärr det som många fotografer verkar ha lite svårt med, att inse var gränsen går.

2011-10-25 @ 16:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback